Meditationskurs

Meditationskurs steg II hittar du här

Meditation som väg bort från stress – vi är många som upplever mer och mer stress och märker dess skadliga effekter, både i arbetslivet och privat. Stress sätter sig i både kroppen och i sinnet, skapar oro och sjukdomar. Vad kan man göra? Hur kan man ha bättre och mer harmoniskt liv?

Meditation ger lugn, koncentration och energi; och alla kan lära sig det. Vetenskapliga undersökningar har visat att regelbunden meditation kan normalisera blodtrycket, hjärtrytmen och kortisolnivån; reducera stress, ångest och depression; och ge förbättrat sömn.

Teknikerna, som du lär på kursen, har du med dig för resten av livet, och de positiva effekterna ökar efterhand som du mediterar regelbundet.

Denna kurs är för dig som är nästan nybörjare.
Meditationskurs, steg I är för dig som gick en gång Grundkurs Yoga och Meditation hos mig, eller har varit på en annan kurs med meditation eller mindfulness. Det räcker att du bara fick ett smakprov på meditation tidigare och kan lätt sitta stilla ca 5min.

På meditationskursen, vi kommer båda jobba med liggande och sittande meditation och vi börjar med att fokusera på andningen i liggande meditation. Att andas kontrollerat är ett enkelt sätt att samla tankarna och förbereda sig för vidare meditationer:

Yoga Nidra – i grunden en kraftfull meditationsteknik som leder till fysisk, känslomässig och mental avkoppling.

Tratak – koncentrationsteknik. Meditation på ett ljus som löser upp spänningar kring ögonen, ger mental avslappning och utvecklar förmågan att fokusera.

”Detta ögonblick” – en vacker meditation från den zenbuddhistiska mästaren Thich Nhat Hanh, som för dig tillbaka till här och nu.

Mantra-meditation – där vi sjunger mantra som t ex OM – mantrat som symboliserar hela Universum och har en kraftfull vibration och energi i sig själv. Med mantra-meditation aktiverar vi energi i kroppen och aktiverar våra chakran.

Om du har gått på yogakurser hos mig har du blivit introducerad till några meditationsmetoder. På yogakurserna hinner vi dock bara gå in i de första späda steg av meditation. På meditationskurs kommer du lära dig på djupet så du kan utföra meditationer på egen hand, och få mycket större effekt, nytta och starkare upplevelser med meditationen.

 

Meditationskurs steg II

Innehåller mer djupgående meditationer: Antar Mauna (Inre Stillhet) och Vishuddhi Shuddhi (Energins Källa).

Låt dig få starkare kontakt med ditt sinne – meditation är att ha förmåga att vila i ett djupt, avspänt tillstånd. Det är att vara medveten, med en klar uppmärksamhet, både inre och yttre. Mentala spänningar släpper, och det blir lättare att komma i kontakt med din egen energi och glädje.

Med Inre Stillhet tränar din förmåga att förhålla dig medveten och upplevande. I meditationen Energins Källa styrker och balanserar du den psykiska energin. Meditationerna är stegvis uppbyggda och man lär sig lite åt gången, så du har tid att använda det du lärt dig mellan lektionerna.

Denna kurs är för dig som antingen gick Meditationskurs, steg I eller Mellansteg Yoga och Meditation hos mig 2-3 gånger; eller för dig, som har praktiserat yoga och meditation regelbundet under 1-2 år och kan lätt sitta stilla ca 30min.

Antar Mauna (Inre Stillhet) – här tränar man sin förmåga att uppleva och ”se” sinnets olika tillstånd. Sinnet är aktivt hela tiden och drar oss åt olika håll. Men med denna meditationsmetod lär man känna sinnets mönster och bli varse vad som händer.

Meditationen Energins Källa är byggt på en andningsteknik, psykiskt andetag också kallat Ujjayi Pranayama, som stärker och renar kroppens energifält. Med det psykiska andetaget som grund utvecklar sig meditationen Energins Källa som ett fastlagt förlopp: först börjar du med andetaget, du sitter med det en stund, faller till ro och fördjupar dig med det. Därefter lär du dig att upptäcka och använda bestämda energipassager i kroppen.

Lärare Julie Yudina

Låter det intressant?

Kurser hösten 2019

Läs mer om våra kurser, lediga platser mm här