Yinyoga

Yin yoga är baserad på traditionell kinesisk medicin och är ett komplement till de mer dynamiska yogastilar som vinyasa, ashtanga och hatha. Yin-yoga passar alla människor och kroppar oavsett ålder och tränings vana, men särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den kan göras av vem som helst, när som helst och var som helst.

Det är en lugn och meditativ yogaform där du töjer och stärker inre djupt liggande strukturer som leder, ben, bindväv och ligament genom att stanna i sittande och liggande positioner 3-5 min. Dessa aktiveras bäst då musklerna är avslappnade. Du låter gravitation och avslappnande andning föra kroppen djupare ner i positioner och lägger fokus på den inre upplevelsen och på närvaro i varje rörelse.

När du gör det kommer fascian, bindvävnad, att mjukas upp. När den är tjock och stel hindrar den dig att var rörlig. Den kan också orsaka mycket smärta i kroppen och blockera energiflödet till kroppens organ.

Fördelar med Yin Yoga

  • Minska spänningar, stress och stelhet i kroppens vävnader och öka cirkulation
  • Lugnar ner sinnelag, emotionell balans
  • Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bildvävnad
  • Genom att sakta öppnar upp stela höfter, baksidor av benen och vader har den visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem
  • Förbättrar flexibilitet i ryggrad och höft, förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
  • Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
  • Stimulerar kroppens inre organ
  • Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
  • Yin-yogan fyller hela dig med färsk, ny energi och lugnar ditt sinne.

Lärare Edita Juchneviciute

Varmt välkommen!